9 maart 2022
Met het aanbreken van het voorjaar worden veel e-bikes weer van stal gehaald voor de eerste fietstocht in de lentezon. Helaas wordt op dat moment vaak vastgesteld dat de maximale fietsafstand met ondersteuning toch enigszins tegenvalt. In veel gevallen is de actieradius afgenomen en regelmatig laadt de fietsaccu niet meer op. Wat is precies de reden van de vele accuproblemen die mensen met een e-bike direct na de winter ervaren?
Een van de grootste problemen met moderne lithium accu’s is dat ze niet volgens instructie van de fabrikant worden opgeladen. Gedurende het fietsseizoen (maart-september) wordt de accu met grote regelmaat gebruikt, wat in principe niet erg is. De meeste A-kwaliteit fietsaccu’s zijn immers gemaakt om 500-1000 laadcycli mee te gaan. Er zijn echter een paar veelgemaakte fouten die ervoor zorgen dat dit aantal meestal niet gehaald wordt.
Wanneer de accu na afloop van het fietsseizoen weer wordt opgeborgen in de schuur lijden de energiecellen vaak meer dan in de maanden daarvoor. Hoewel de accu in deze periode relatief weinig wordt gebruikt, zit daar tegelijkertijd het gevaar. Een accu die voor langere tijd niet aan de oplader wordt gekoppeld kan te diep ontladen. Bij een diepteontlading zakt de spanning in de accucellen onder een bepaalde grens. Vervolgens heeft de oplader niet meer genoeg power om de accu op te laden en raken de cellen blijvend beschadigd.
Een defecte accu is het logische gevolg van onvoldoende lading, vaak in een slecht geïsoleerde ruimte. Veel fietsaccu’s worden in de winter opgeborgen in een garage (of nog erger: buiten) waar de temperatuur te laag is en de luchtvochtigheid te hoog. De cellen zijn hier niet tegen bestand, zeker als ze al een paar jaartjes ouder zijn. Sommige mensen kiezen er daarom voor om de accu tijdens de wintermaanden permanent aan de oplader te laten, maar ook dit is niet goed met het oog op de levensduur. Weliswaar kan de batterij dan niet te diep ontladen worden, maar het constante hoge spanningsniveau is ook slecht voor de cellen.