Hoe werkt fietsaccu revisie?
Anwoord op veelgestelde vragen over onze werkwijze
Fietsaccu revisie houdt kortgezegd in dat de slijtageonderdelen van een gebruikte accu worden vervangen, waardoor de accu qua prestaties weer minstens gelijkwaardig is aan nieuw. Meestal wordt het oude pakket met energiecellen vervangen voor een nieuw op maat samengesteld accupakket, dat past bij de wensen van de gebruiker. Soms wordt behalve de accucellen ook het elektronische gedeelte (Battery Management System) vervangen.
Track & Trace
Kan ik de status van mijn accu tijdens het revisieproces volgen?
Nadat u een bestelling heeft geplaatst ontvangt u een bestelbevestiging via e-mail. In deze bestelbevestiging vindt u de track & trace link. Heeft u geen mail ontvangen of bent u de mail kwijt?
Om de voortgang van uw accu te zien vult u in het eerste veld uw ordernummer (begint met 8000...) in en in het tweede veld de vier cijfers van uw postcode. Ten slotte klikt u op Bevestig.
Wat betekent de status: Aanmelden?
Dit is de eerste stap van het proces. U meldt de accu aan op onze website en brengt of stuurt deze naar het reparatiecentrum. In de track & trace bestaat dit uit twee statussen, namelijk:
-
Order geplaatst
U heeft via onze website succesvol een order geplaatst. Vervolgens ontvangt u een e-mail met bestelbevestiging en een aparte mail met verzendinstructies / instructies voor afgifte. In de bestelbevestiging vindt u de track & trace link om de voortgang van uw revisie te volgen. U gaat nu de accu opsturen of afgeven in ons reparatiecentrum. Zodra wij het pakket hebben ontvangen, wordt de status bijgewerkt.
-
Ontvangen
Wij hebben uw pakket ontvangen en de accu (incl. accessoires) zijn ingeboekt in ons ordervolgsysteem. U ontvangt een e-mail met bevestiging van ontvangst. In deze mail vindt u een beschrijving van wat u heeft opgestuurd.
Wat betekent de status: In productie?
Eenmaal aangekomen in het reparatiecentrum zullen we de revisiewerkzaamheden starten. De status ‘In productie’ bestaat uit vier substatussen:
- Demontage
We starten met het demonteren van de behuizing. De accu wordt opengemaakt en het oude batterijpakket wordt verwijderd.
- Productie
Tijdens deze stap produceren we het nieuwe batterijpakket voor in de accu. De configuratie van dit cellenpakket wordt aangepast aan de door u gekozen capaciteit.
- Installatie
Het nieuwe batterijpakket wordt aan de printplaat van de accu gesoldeerd. Meestal wordt uw huidige printplaat hergebruikt, maar bij sommige accumodellen wordt ook de printplaat vervangen. Dit wordt altijd op de factuur gespecificeerd.
- Montage
Het nieuwe binnenwerk wordt in uw behuizing geïnstalleerd. De behuizing wordt weer netjes spatwaterdicht gesloten. De productie is nu voltooid.
Wat betekent de status: Test?
Om de capaciteit van de gereviseerde accu te controleren is het noodzakelijk om een eindtest uit te voeren. De accu wordt volledig opgeladen en vervolgens onderworpen aan een strenge capaciteitstest. Hier wordt vastgesteld of de accu de bestelde capaciteit haalt.
De kwaliteitscontrole afdeling controleert vervolgens op kwaliteit en veiligheid. De accu gaat enkel door naar de volgende afdeling als deze aan alle veiligheids- en kwaliteitseisen voldoet.
Let op: als uw accu de eerste keer niet (helemaal) goed uit de eindtest komt, moet deze nader onderzocht worden door een medewerker Kwaliteitscontrole. Vaak kan het probleem verholpen worden, maar de kans bestaat dat de accu wel een paar dagen extra deze status behoudt.
Wat betekent de status: Gereed?
Dit is de laatste status. Nadat de accu de eindtest heeft doorstaan, wordt deze klaargemaakt voor retour naar de klant.
Wordt de accu verzonden naar uw adres? Dan wordt deze zorgvuldig ingepakt en met onze vervoerder verstuurd. U ontvangt een e-mail met verzendbevestiging en track & trace link van de retourzending.
Heeft u gekozen om de accu zelf op te halen? Dan wordt u telefonisch of via e-mail hierover geïnformeerd. Klik hier voor het adres en de openingstijden van het reparatiecentrum.
Bestelling plaatsen
Hoe plaats ik een bestelling voor revisie van mijn fietsaccu?
Tijdens de eerste stap zoekt u uw accu merk op in het overzicht fietsaccu revisie. Nadat u het merk heeft aangeklikt worden automatisch alle accu’s die in aanmerking komen voor revisie getoond.
Als u de accu gevonden heeft in het overzicht klikt u het product aan om door te gaan naar de bestelpagina. Hier heeft u de mogelijkheid om te kiezen wat de nieuwe laadcapaciteit van de versleten accu moet worden.
Klik op ‘door naar de volgende stap’ als u tevreden bent met de gekozen capaciteit en controleer uw bestelling. Na het invullen van uw contactgegevens kan de bestelling definitief gemaakt worden door op ‘afrekenen’ te klikken. Uitgebreide verzendinstructies ontvangt u vervolgens automatisch per e-mail.
Ik kan mijn accu niet vinden, kunnen jullie deze desondanks toch reviseren?
Omdat er in Nederland een grote variatie aan e-bikes wordt verkocht, bestaat de kans dat uw specifieke model nog niet is opgenomen in het assortiment. Vaak kunnen wij u binnen een werkdag meer vertellen over de mogelijkheden voor uw specifieke accu als u het aanvraagformulier invult.
Wat betekent 'capaciteit na revisie'?
De capaciteit van uw fietsaccu, ook wel de State of Health (SoH) genoemd, wordt meestal uitgedrukt in Ah of Wh. Deze waarde is bepalend voor de actieradius: de maximale afstand die u met een volgeladen accu kunt afleggen. Vergelijk het met de benzinetank van een auto. Naarmate de tank groter wordt kunt u langer met ondersteuning kunt fietsen.
Op de bestelpagina kiest u uit één van de opties die bij de accu worden aangeboden. U klikt de blauwe knop met de gewenste capaciteit aan. De bijbehorende prijs (inclusief BTW en verzending van de accu) wordt onder de knop getoond en verandert automatisch mee als u een andere capaciteit kiest.
Waarom heb ik geen e-mail ontvangen?
Normaalgesproken ontvangt u na het plaatsen van een bestelling twee e-mails: één orderbevestiging en één e-mail met de verzendinstructies. Als u na het plaatsen van de bestelling geen bevestiging heeft ontvangen is de betaling mogelijk niet succesvol doorgekomen.
Ook is het mogelijk dat u een typefout heeft gemaakt bij het invoeren van het e-mailadres, maar in de meeste gevallen zijn de e-mails in uw 'spam' of 'ongewenste' mailbox terechtgekomen. Neem contact met ons op als ook in die box geen e-mails terug te vinden zijn, zodat wij het probleem voor u kunnen oplossen.
Wat als de accu die ik aanlever niet overeenkomt met de bestelde accu?
Soms is het op basis van de foto en productinformatie niet helemaal duidelijk welk product u moet kiezen voor revisie van uw accu, zeker omdat veel fietsaccu’s qua behuizing erg op elkaar lijken. Bij twijfel kunt u het beste even contact opnemen met onze klantenservice voor advies.
Soms ontvangen wij een fietsaccu die niet overeenkomt met het bestelde product. Meestal kunnen wij dit corrigeren en de bestelling omzetten naar het juiste product. In zo’n geval nemen wij persoonlijk contact met u op om u op de hoogte te brengen van deze wijziging, omdat er een nieuwe bestelling is aangemaakt met een ander bestelnummer. Ook moeten wij u soms melden dat de prijs of capaciteit van uw bestelling aangepast moet worden om uw order opnieuw door te zetten.
Bij hoge uitzondering ontvangen wij accu’s die niet in aanmerking komen voor revisie en in dat geval kunnen wij niet anders dan het product ongewijzigd naar u retour sturen. U ontvangt het orderbedrag terug, maar helaas moeten wij dan wel de kosten voor de retourzending aan u doorberekenen.
Verzending
Naar welk adres moet mijn accu verzonden worden?
De uitgebreide verzendinstructies inclusief contactgegevens van ons reparatiecentrum ontvangt u automatisch na het plaatsen van een bestelling.
Hebben jullie voor revisie ook de fietsaccu oplader of sleutels nodig?
Ja, om de accu succesvol te kunnen testen hebben wij ook uw oplader nodig. Sommige accu’s zijn voorzien van een contactslot om de accu aan/uit te zetten. In dat geval vragen wij ook om de contactsleutels mee te sturen, zodat de batterij goed getest kan worden.
Moet ik verzendkosten betalen voor het versturen van de accu?
Als u ervoor kiest om de accu zelf vanaf een Nederlands PostNL Pakketpunt te verzenden (‘Accu inleveren bij Pakketpunt’), ontvangt u na de bestelling automatisch verzendinstructies met ons antwoordnummer. Zo heeft u de mogelijkheid om uw pakket gratis naar het reparatiecentrum te versturen. Daarnaast is het mogelijk om uw accu kosteloos langs te komen brengen bij ons servicepunt in Tilburg.
Kan ik ook mijn fietsaccu komen afgeven bij het reparatiecentrum?
Het is mogelijk om uw accu af te geven bij ons servicepunt in Tilburg. Wij kunnen u dan adviseren en helpen met het plaatsen van een bestelling. U mag ook zelfstandig een online bestelling plaatsen en vervolgens tijdens het afrekenen aangeven dat u de accu komt brengen/halen.
Is het mogelijk om mijn accu vanuit het buitenland op te sturen voor revisie?
U kunt uw accu ook vanuit het buitenland zonder problemen opsturen naar ons reparatiecentrum. Een groot gedeelte van onze klanten is bijvoorbeeld afkomstig uit België (lees meer over verzending vanuit België). Het enige verschil ten opzichte van een Nederlandse order is dat bij internationale verzendingen geen gebruik gemaakt kan worden van ons gratis PostNL antwoordnummer. U bent dus zelf verantwoordelijk voor eventuele transportkosten richting ons reparatiecentrum.
Afhankelijk van het land waarin u woont, kunnen er mogelijk extra verzendkosten berekend worden voor de retourzending naar uw adres. Wanneer dit het geval is, worden deze extra verzendkosten tijdens het afrekenen getoond.
Ook is het mogelijk om de accu af te komen geven bij ons servicepunt in Tilburg. Verzendinstructies met onze adresgegevens ontvangt u per e-mail na het plaatsen van uw bestelling.
Revisieproces
Hoelang duurt revisie van mijn fietsaccu?
Voor elke order hanteert Fietsaccu-revisie.nl een zogenaamde ‘doorlooptijd’: de tijd die nodig is voor het testen, reviseren en retour zenden van uw fietsaccu. Deze tijd is variabel, afhankelijk van de drukte en onder voorbehoud van complicaties tijdens de reparatie.
U kunt de actuele doorlooptijd voor onze dienstverlening terugvinden bij de specificaties op de bestelpagina van uw accu en op de algemene doorlooptijd pagina.
Kunnen jullie van tevoren bepalen of mijn accu in aanmerking komt voor revisie?
Als uw accu terug te vinden is in de webshop kunnen wij uw batterij normaalgesproken probleemloos herstellen. De meeste accu’s op de website zijn door onze reparateurs al herhaaldelijk succesvol gereviseerd.
Echter, soms komt tijdens de reparatie aan het licht dat de accu niet meer functioneert door een elektronisch defect in de printplaat (bijvoorbeeld als gevolg van water- of valschade). Het vervangen van de batterij zal dan geen oplossing bieden voor het probleem.
Als de batterij helemaal geen ondersteuning meer geeft en ook niet meer bijlaadt is de kans groot dat er sprake is van een elektronisch defect. Als uw accu dus niets meer doet kunt u het beste vooraf contact met ons opnemen, zodat wij op afstand proberen te bepalen of revisie nog mogelijk is.
Wat gebeurt er nadat mijn accu is aangekomen in het reparatiecentrum?
Als uw fietsaccu aangekomen is in ons reparatiecentrum ondergaat de accu in eerste instantie een korte 'pre-test'. In dit stadium gaan we kijken of de klachten daadwerkelijk voortkomen uit slijtage van de energiecellen. Daarnaast bekijken we of de accu nog herstelbaar is en of er mogelijk sprake is van een defect in de printplaat.
De oude energiecellen worden uit de behuizing verwijderd en vervangen door volledig nieuwe A-grade energiecellen. Bij een aantal accu’s wordt ook standaard het elektronische gedeelte van de accu vervangen (in dat geval staat er een extra vermelding op de productpagina van de accu). Na afloop van de reparatie wordt tijdens een strenge eindtest gecontroleerd of de accu de gevraagde capaciteit kan leveren.
Wat als blijkt dat een fietsaccu niet te reviseren is?
Wanneer wij een accu als 'onherstelbaar' aanmerken zal het volledige aankoopbedrag exclusief de gemaakte onderzoekskosten (á €10) en verzendkosten gecrediteerd worden. Het originele accupakket wordt nooit retour gestuurd aan de consument vanwege Europese wet- en regelgeving op het gebied van gevaargoederentransport (ADR). De aangeleverde behuizing en toebehoren worden op verzoek van de consument wel geretourneerd. Fietsaccu-revisie.nl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een defect in het elektronische circuit waardoor een accu onbruikbaar wordt.
Lees meer over onze procedure op de garantiepagina.
Wordt mijn fietsaccu ook getest?
Voorafgaand aan de revisie wordt een accu onderworpen aan een 'pre-test', waar we definitief bepalen of een fietsaccu nog te herstellen is. Na afloop van het revisieproces doorloopt elke accu ons volledige testprogramma aan een van onze speciale testcomputers, waarbij een volledige fietstocht gesimuleerd wordt. Een test duurt inclusief opladen wel enkele uren en geeft een objectieve meting van de capaciteit van het nieuwe pakket met energiecellen. Zo kunnen wij behalve de veiligheid ook de kwaliteit van het gereviseerde product garanderen.
Hoe weet ik wanneer mijn accu gereed is?
Als de revisie succesvol afgerond is ontvangt u bericht per e-mail, zodat u weet wanneer de accu retour gestuurd wordt. U ontvangt vervolgens nog een e-mail van onze koerier met een trackingcode, zodat u zelf de retourzending kunt volgen/wijzigen.
Als u heeft aangegeven dat u de accu wil komen ophalen in ons reparatiecentrum in Tilburg nemen wij telefonisch contact met u op als de batterij klaar ligt.
Fietsaccu gebruik
Hoe ver kan ik met ondersteuning fietsen na revisie?
De gekozen capaciteit van de batterij is een bepalende factor voor de actieradius van uw elektrische fiets. Echter, behalve de capaciteit zijn er verschillende aspecten die bepalen hoe lang u met ondersteuning kunt fietsen. Het is dus vooraf moeilijk in te schatten hoeveel kilometer u met een bepaalde capaciteit kunt fietsen. Neem daarom altijd de afstand die u enkele jaren geleden met de nieuwe accu kon fietsen als uitgangspunt (100%).
Afhankelijk van de gekozen capaciteit neemt de actieradius toe met een bepaald percentage. Stel dat uw accu in eerste instantie een capaciteit had van 10 Ah en na revisie kiest u voor 11 Ah, dan zal de actieradius met ongeveer 10% toenemen onder gelijke omstandigheden.
Hoe moet ik mijn accu gebruiken na revisie?
Nadat de reparatie succesvol is voltooid krijgt u van ons per e-mail instructies voor heringebruikname van de gereviseerde batterij. Het is belangrijk dat u deze instructies opvolgt om de accu zo snel mogelijk aan de maximale capaciteit te helpen. De eerste keer dat u met de gereviseerde accu gaat fietsen is de batterij nog niet op de maximale capaciteit.
Wat is de levensduur van mijn gereviseerde fietsaccu?
De energiecellen die in de behuizing geplaatst worden zijn volledig nieuw en hebben bij correct gebruik een levensduur van gemiddeld 4 tot 6 jaar. Een capaciteitsverlies van 10-15% per jaar is voor lithium-ion batterijen normaal. Aangezien de cellen aan slijtage onderhevig zijn, kunnen ze bij intensief gebruik sneller aan capaciteit verliezen. Om de levensduur van de accu te verlengen raden wij aan om onze instructies aandachtig door te lezen.
Werkt het display en de led-indicatoren op mijn accu nog na revisie?
In de meeste gevallen blijft de led-indicatie op uw accu en op het display gewoon werkzaam. Echter, met name als u de gereviseerde accu voor het eerst gebruikt kan het voorkomen dat uw display de actuele restlading niet nauwkeurig weergeeft. Wij adviseren om zeker in het begin niet te veel waarde te hechten aan de indicatie op uw display, maar in plaats daarvan uit te gaan van het aantal kilometers dat u in de praktijk met ondersteuning kunt fietsen.
Vanuit kwaliteits- en veiligheidsoogpunt gebruiken wij enkel Premium kwaliteit energiecellen. Als uw accu oorspronkelijk voorzien was van andere (kleinere) cellen kan het zijn dat de actuele restlading niet meer exact overeenkomt met de waarde die u op het display ziet. Bij veel accu’s wordt de restlading met ‘blokjes’ of led-lampjes weergegeven en meestal wordt deze indicatie nauwkeuriger naarmate de batterij meer laadcycli doorloopt.
In enkele gevallen geeft het display ook na meerdere laadcycli niet de accurate restlading weer, met name wanneer de oorspronkelijke capaciteit aanzienlijk vergroot is. De computer in de accu meet in dat geval nog steeds de oude energiewaarden. U zult dan zelf vast moeten stellen hoeveel kilometer er met een bepaald batterijpercentage gereden kan worden voordat de ondersteuning wegvalt.
Betaling
Welke betaalmethoden bieden jullie aan?
Alle genoemde prijzen op Fietsaccu-revisie.nl zijn inclusief BTW. Bij Fietsaccu-revisie.nl kunt u direct tijdens het bestellen online de betaling voldoen. Er kan dan online via iDEAL of Bancontact middels uw eigen bank betaald worden. Wanneer u ervoor kiest om de accu zelf te brengen en halen in Tilburg is ook mogelijk om met pin of contant te betalen.
Daarnaast is het mogelijk om op rekening te betalen. Voor 'achteraf betalen' wordt een toeslag van €5 berekend. Na fysieke ontvangst van de accu krijgt u 14 dagen de tijd om voor de dienstverlening van Fietsaccu-revisie.nl te betalen.
Wanneer ontvang ik de factuur?
De factuur ontvangt u digitaal (per e-mail) nadat de accu het volledige proces heeft doorlopen. Indien u voor 'Achteraf betalen' heeft gekozen, heeft u 14 dagen de tijd om het openstaande factuurbedrag onder vermelding van het factuurnummer te voldoen. De factuur geldt tevens als garantiebewijs.
Wanneer moet ik de factuur betalen als ik voor achteraf betalen heb gekozen?
Nadat u de gereviseerde accu fysiek retour ontvangen heeft, krijgt u 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Zo heeft u de mogelijkheid om de accu eerst uit te proberen en te bepalen of deze naar volle tevredenheid werkt.
Heeft u een klacht of bent u niet tevreden met de prestaties van uw gereviseerde accu? Neem dan binnen 14 dagen na ontvangst van uw accu contact op. Wij proberen het probleem dan zo snel mogelijk voor u op te lossen en zetten de betaaltermijn op ‘pauze’ vanaf het moment dat we de accu voor herinspectie retour ontvangen hebben. Indien u zich binnen deze periode niet bij ons meldt blijft de betalingstermijn van 14 dagen gelden.
Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, wat nu?
Soms komt het wel eens voor dat u (onterecht) een betalingsherinnering ontvangt namens Heskon BV (waar Fietsaccu-revisie.nl onderdeel van uitmaakt). Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze melding.
Soms is de betaling wel al door uw bank overgeboekt, maar nog niet ontvangen door onze betaalprovider op het moment dat onze betalingsherinnering de deur uit is gegaan. Het komt ook regelmatig voor dat niet het juiste betalingskenmerk is ingevuld bij de overschrijving, waardoor wij uw overboeking niet aan uw factuur kunnen koppelen. Gebruik dus altijd het juiste betalingskenmerk als u de factuur wil gaan betalen en gebruik nooit generieke termen als ‘fietsaccu’ of ‘revisie’ als betaalkenmerk!
Het kan ook voorkomen dat u een klacht gemeld heeft over de gereviseerde accu, waarna wij instructies hebben gegeven om de accu opnieuw te onderzoeken. Als wij uw betaling dan niet tijdig pauzeren blijft u ten onrechte herinneringen ontvangen. Mocht u een betalingsherinnering krijgen die in uw ogen niet terecht is, dan kunt u dit het beste even telefonisch of per e-mail doorgeven, zodat een medewerker van onze financiële afdeling het kan controleren en wanneer nodig afsluiten.
Retour en garantie
Heb ik recht op garantie als ik mijn accu laat reviseren?
U heeft recht op 24 maanden garantie vanaf de oorspronkelijke factuurdatum. Garantie heeft specifiek betrekking op alle onderdelen die ten tijde van de revisie vervangen en/of gerepareerd zijn.
Fietsaccu-revisie.nl garandeert dat de nominale capaciteit van het geplaatste cellenpakket overeenkomt met de bestelde capaciteit. Er wordt geen garantie gegeven voor een bepaalde fietsafstand die met de gereviseerde batterij gehaald kan worden. De actieradius is namelijk van diverse externe factoren afhankelijk, wat het onmogelijk maakt om een specifieke afstand te garanderen.
Lees de uitgebreide voorwaarden op onze garantiepagina.
Hoe kan ik een klacht indienen als ik niet tevreden ben met de gereviseerde accu?
Heeft u een klacht of opmerking over de product- of dienstverlening van Fietsaccu-revisie.nl? Stuur dan een e-mail naar info@fietsaccu-revisie.nl en vermeld behalve uw klacht in ieder geval uw contactgegevens en het ordernummer van de bestelling. Een van onze medewerkers zal zo snel mogelijk telefonisch of via e-mail contact met u zoeken om het probleem op te lossen.
Mocht u niet tevreden zijn met de afhandeling van uw klacht, dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (SGC). Tevens kunt u de klacht voorleggen aan het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).
Hoe moet ik mijn accu retour sturen bij een klacht of defect?
Het is altijd vervelend als uw fietsaccu niet naar wens presteert en we willen graag zo snel mogelijk (het liefst op afstand) het probleem voor u oplossen. Het is alleen niet de bedoeling dat u een gereviseerde accu retour stuurt zonder een klachtmelding. Om onnodige kosten en tijdverlies te voorkomen is het belangrijk dat u eerst een officiële klacht bij ons indient, bijvoorbeeld via onze contactpagina of via e-mail. Vervolgens ontvangt u retourinstructies voor gratis retourzending van het pakket met uw gereviseerde accu.